You are here
Home >

To, co robię na That’s the Think, to tylko wierzchołek góry lodowej.

Z zawodu jestem trenerem. To znaczy, że staram się przelewać wiedzę z zakresu psychologii, komunikacji i zarządzania do głów ludzi, którzy wykorzystają ją w swojej codziennej pracy. Wspólnie ćwiczymy, omawiamy i planujemy wdrożenie nowych umiejętności tak, by stały się dobrymi nawykami i dawały wymierne efekty. Szkolenia tworzę według potrzeb i specyfiki konkretnej grupy, dlatego zamiast podawać gotowe tematy, podam obszary, które warto szlifować.

W każdym z nich mogę zaoferować swoje wsparcie.

 

Ogarnij się.
Szybkie bieganie nie zastąpi myślenia, tak że warto ustalać cele i priorytety. Stwórz strategię, dobieraj taktyki i monitoruj progres. By być dobrym w realizowaniu swoich planów, trzeba dobrze zarządzać sobą w czasie i wykorzystywać (w miarę) efektywnie wszelkie dostępne zasoby.

Ucz się i ucz innych.
W biznesie jest parę pewnych rzeczy. Twoja praca się zmieni. Świat pójdzie naprzód, technologia da nowe możliwości, konkurencja zrobi coś nieprzewidywalnego, a Twoja firma przedsięweźmie wszelkie możliwe kroki, by pozostać na fali. By nadążyć za zmianami, będziesz stale wyszukiwać, wybierać, analizować i syntezować nowe informacje. Będziesz popełniać błędy, ale to od Ciebie zależy, czy będą one stratą, czy podstawą do doskonalenia i wzrostu. Prędzej czy później znajdziesz się też w roli nauczyciela, który zdobytą wiedzę będzie mógł przekazać dalej – staniesz przed ludźmi i w magiczny sposób będziesz musiał sprawić, że to co jest w Twoim mózgu, trafi do innych głów. Umysłowa plastyczność oraz umiejętność uczenia i dzielenia się wiedzą są chyba najważniejszymi kompetencjami w dzisiejszym świecie.

Myśl.
Współczesny świat bazuje na pracy intelektualnej, inwencji i rozwiązywaniu problemów. Krytyczne myślenie i kreatywność to dwie strony tej samej monety – warto dostrzegać wzory, łączyć kropki i patrzeć na świat z wielu perspektyw. Niezwykle użyteczne w życiu są umiejętności klarownego formułowania swoich przemyśleń, kwestionowania swoich ukrytych założeń oraz wystrzegania się błędów poznawczych i logicznych. Myśl więc za siebie, czytaj i mów ze zrozumieniem, używaj rozsądku, polegaj na faktach i podejmuj dobre decyzje.

Rozmawiaj.
Jeśli dobra organizacja jest jak sprawnie działający mechanizm, to komunikacja jest smarem między zębatkami. Jeśli organizacja jest rośliną, to komunikacja jest żyzną glebą. Nie ważne, czy firma ma czworo czy cztery tysiące pracowników – dobre nawyki komunikacyjne są podstawą dobrego funkcjonowania w środowisku społecznym. Dlatego ważne jest, by umieć jasno przekazywać swoje myśli, słuchać innych, poznawać różne punkty widzenia i budować długotrwałe relacje, oparte na zrozumieniu i szacunku.

Szanuj swoje potrzeby, czas i emocje.
Trudno być empatycznym i wyrozumiałym dla innych, jeśli najpierw nie jest się takim w stosunku do siebie. Znalezienie balansu między życiem zawodowym i prywatnym to sztuka sama w sobie. Wymaga nie tylko wglądu we własne wartości i potrzeby, ale też umiejętności kontrolowania swoich emocji oraz odrobiny stoicyzmu. Poznaj siebie, naucz się odpoczywać, zadbaj o psychiczne BHP, wypracuj w sobie zrozumienie i empatyczną asertywność.

Bądź członkiem zespołu.
Nawet najlepszy piłkarz na świecie nie ma szans w starciu ze zgranym zespołem. Nawet najlepszy solista nie zagra tak, jak potrafi zagrać orkiestra. Dobry zespół uzupełnia Twoje braki, uwypukla Twoje mocne strony i zawsze wspiera Cię wtedy, gdy go potrzebujesz. Warto więc realnie spojrzeć na swoje kompetencje i znaleźć miejsce w teamie, bo team może więcej.

Bądź leaderem.
Jak mówi angielskie porzekadło: A manager does things right. A leader does the right thing. Warto więc zadbać o to, by dostrzegać rozwiązania tam, gdzie inni widzą problemy – myśleć długoterminowo wtedy, gdy inni myślą o krótkotrwałych rozwiązaniach – tworzyć wizję i sens, a nie tylko realizować targety – inspirować innych do pójścia za Tobą, a nie wymagać, przekupować czy przymuszać. Twórz zdrowe i zbilansowane środowisko do wzrostu Twoich ludzi, zapewniaj im bezpieczeństwo i wyrozumiałość, a zdziwisz się, jak dużo potrafią i jak mocno chcą.

Bądź dobrym człowiekiem. (- nie ukrywam, że jest to dla mnie chyba najważniejszy element misji edukacyjnej i staram się go przemycać wszędzie, gdzie się da)
W swojej zawodowej drodze pamiętaj, że dobro wraca, a zło prędzej czy później odbije się czkawką. Dbaj więc o siebie i o innych. Opieraj relacje na szacunku, zrozumieniu i pogodzie ducha.  Finalnie, znajdź sens w tym, co robisz. W końcu masz jedno życie, warto je poświęcać czemuś, co uważasz za warte poświęcenia.

Jeśli znajdujesz w którymś z powyższych tematów obszar, nad którym chciałabyś / chciałbyś się pochylić i popracować, daj znak.

– Tomek Boczoń

Facebook | LinkedIn | tomasz.boczon <małpa> gmail.com

Top